Zrób sobie mleko

oat

Dietetycy na całym świecie, w tym w Polsce, twierdzą coraz bardziej jednogłośnie, że mleko krowie szkodzi naszemu zdrowiu!

To dostępne w sklepach jest produktem wysoko przetworzonym i już dawno przestało przypominać swojskie, prawdziwe mleko, jakim babcie częstowały nas w glinianym garnku, gdy byliśmy mali. Ponadto, według natury, mleko jest pokarmem tylko dla dzieci, dlatego dorośli, wraz z wiekiem, w większości tracą możliwość jego trawienia, co oznacza, że może u nich wywoływać wszelkiego typu alergie oraz niestrawność. Z tego powodu, specjaliści od żywienia polecają, aby zapotrzebowanie na wapń pokrywać z innego źródła.

A co z kawą? Jak żyć?

Do kawy najlepiej dodawać mleko roślinne! Jakie? Własnej produkcji. Jest zdrowsze niż kupne, bo bez dodatku cukru i innych niechcianych przez nasz organizm składników.

Mleko roślinne robimy z ryżu, kokosa, orzechów, migdałów, z kaszy jaglanej, gryki, owsa, ziaren słonecznika, z soi (ale tego akurat nie polecam, ponad 90% soi dostępnej w Polsce to GMO), możliwości naprawdę jest sporo i jest z czego wybierać. W dzisiejszym odcinku FIT story opowiem o mleku owsianym, bo…

Jest extra!

Mleko owsiane można łatwo, szybko i tanio zrobić. Ponadto, smakuje wyśmienicie i jest zdrowe. Zawiera mnóstwo witaminy E – antyoksydantu, który spowalnia procesy starzenia, wykazuje działanie antynowotworowe i zapobiega chorobom układu krążenia. Płatki owsiane, z których przygotowujemy mleko, rekomendowane są w szczególności osobom trenującym, bo dają niezłego kopa energetycznego oraz osobom dbającym o linię. Mają niski indeks glikemiczny i stosunkowo niską kaloryczność (366 kcal w 100 g), czyli wszystko to, co FIT tygrysy lubią najbardziej.

Najlepsze są zwykłe, górskie, bo mniej przetworzone niż błyskawiczne czy smakowe z dodatkiem sztucznych aromatów. Jeśli cierpisz na celiakię lub nie jadasz glutenu z innych dietetycznych powodów, wybierz płatki bezglutenowe. Zatem do dzieła.

Mleko owsiane

Składniki:                              

  • 200 g płatków owsianych 
  • 1500 ml gorącej wody

No to działamy:

  1. Wsyp płatki do blendera i zmiksuj.

  2. Przesyp powstały proszek do słoja lub szklanej miski. Zalej 1500 ml gorącej wody i odstaw na około pół godziny. Jeżeli lubisz smakowe mleka, dodaj jakieś przyprawy, np. cynamon, laskę wanilii albo miód lub syrop z daktyli.

  3. Po tym czasie wymieszaj energicznie zawartość Twojego słoja lub miski, następnie przelej przez gęste sito. Pozostałą na sitku papkę odciśnij drewnianym wałkiem.

  4. Gotowe mleko nalej do butelek. Możesz je trzymać w lodówce do dwóch, trzech dni.

     

A co zrobić z pulpą?

Owsianą pulpę, która została po przecedzeniu, można użyć na wiele różnych sposobów. Upiec z niej pyszne ciastka, dodać do koktajlu owocowego, wykorzystać jako maseczkę do twarzy albo zrobić… puree warzywne. Zmielone płatki sprawdzają się świetnie jako dietetyczny substytut żółtego sera czy ciężkiej śmietany. Wystarczy, że dodasz je do ugotowanych jarzyn, np. ziemniaków i razem zmiksujesz. Nadadzą im miękką, puszystą konsystencję. Dawkowanie jest bajecznie proste. Jedna łyżka stołowa płatków przypada na jedną osobę, więc jeśli przygotowujesz krem dla czterech osób, do warzyw dodajesz proporcjonalnie cztery łyżki pulpy.

 Co dalej?

A w następnych odcinkach mojej FIT telenoweli ;) opowiem o mleku ryżowym oraz super pysznych mufinkach owsianych, tak można je zrobić z pulpy, także ten tego, śledźcie bloga Wodobelli od czasu do czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>